Camaret sur mer och Biscaya

Efter en gungig överfart på ca 1,5 dygn vilken innebar förvånansvärt mycket sjösjuka ombord, lite Ellen men framför allt Lisa (hängde över en hink både till och från under ett dygn), så kom vi fram till Camaret sur mer där vi tänkte samla lite kraft och handla lite mat inför överfarten av Biscaya.

Jag tyckte inte att jag borde blivit så sjösjuk för så illa var inte sjön även om det var en hel del dyningar, vet inte om det var en det att vi fick dyning från ett håll och vågor från ett annat som gjorde sjön gropig eller vad det var. Vi hade möjligheten att gå in tidigare längs den franska kusten, Roscoff eller L’Aber Rach (där vi passerade en cool, gigantisk och jättekänd fyr). Problemet hade då varit att vinden dagen efter skulle komma från en ännu mindre gynnsam riktning. Jag tyckte därför det var bäst att bita ihop och ta att jag mådde lite illa, trodde dock inte då att jag skulle kräkas ca en gång i timmen hela natten… men, men… man överlever det också och i lagom mängd så gör det under för bikinifiguren. Tur att jag har en make som inte blir lika dålig som kunde ta lite längre pass under dagen så jag fick sova bort både några timmar och lite sjösjuka. Även om jag var trött så mådde jag faktiskt ok då vi väl kom fram.

Ibland är det mindre kul ute på vattnet…

Camaret sur mer är ett litet samhälle på Frankrikes nordvästra spets, i närheten av Brest. Ett ganska vanligt ställe för seglare att utgå från inför Biscaya. Ganska mysigt, men framför allt en bra mataffär. Kan även rekommendera pizzorna på den irländska puben.

Här träffade vi flera svenska båtar. Dels S/Y Felicia som vi följt på facebook genom större delen av norra Europa och dels S/Y Pegasus som vi träffade i Cuxhaven och på Norderney. Sen låg även S/Y Alma plus ytterligare en svenskbåt här men de har vi inte träffat på tidigare.

Andra dagen så blev vi väckta av att franska tullen knackade på. Barnen trodde det var hamnkaptenen och eftersom vi redan betalt så drog Lisa bara på sig en långärmad tröja och kom upp hyfsat halvoklädd. Kan ha varit ett taktiskt bra drag eftersom de valde att göra inspektionen av våra papper och pass i sittbrunnen och de bad aldrig om att få komma in i båten. Ena tulltjänstemannen fick dock lite pikar från sina kollegor eftersom han antagit att maken i familjen var kapten så det blev fel namn på ett papper eftersom att så inte var fallet på denna båt.

På eftermiddagen tog vi alla barnen på en promenad och lite geocaching. Vi hann även bygga stentorn på stranden vilket verkade vara något man skulle göra här.

Längs strandpromenaden så låg en supermysig sjöinspirerad kyrka. Såg efter att jag fotat att det stod någon skylt om fotografering, men min väldigt begränsade franska gjorde att jag inte förstod vad det stod om fotografering så det blev en bild ändå…

Blev ett par bilder på ett par coola gamla förfallna fiskefartyg också.

På söndagsmorgonen så stack vi iväg nästan allihopa. Även här gällde det att tima tidvattenströmmar. Denna gång i Raz de Seine som tydligen ska vara ännu värre än Alderney Race/Swinge som man i alla fall hört talas om i utsjöskepparkursen. Reeds nautical almanac rekommenderade att man passerade vid slackvatten plus/minus en kvart. Inte mycket tid att vifta på där inte. Tror vi passerade en knapp halvtimme före slackvatten vilket gick bra. De som kom någon timme efter oss fick dock några mindre overfalls, men inget som inte var hanterbart. Sen var vi ute på Biscaya…

Vattnet ändrade verkligen färg då vi kom ut på Biscaya. Inga filter!

Vi fick en väldigt behaglig resa över Biscaya, bukten visade sig från en bra sida. Inledningsvis riktigt fin segling då vi även fick se delfiner leka kring båten. Även en liten delfinbebis som aldrig var långt från sin mammas sida.

Tyvärr lite lite vind (dock hellre det än för mycket) dag två så det blev maskingång större delen av dagen även om det kom vind under sen eftermiddag så att det gick att segla igen. Lisa lyckades efter tips från S/Y Felicia se ryggfenan på en blåval, men tyvärr inte mer än så trots idogt spanande.

På morgontimmarna tredje dagen så började det blåsa mer så vi fick öva på att byta segel i mörker. Är sååå glad att vi bytte ut gamla däcksbelysningen mot en ny LED-armatur så det trots allt inte blev så mörkt på däck. Vindarna mojnade dock under dagen så det blev maskingång sista biten också. Vi kom dock välbehållna in till Gijon på spanska nordkusten.

I och med att vi hade det förhållandevis lugnt ombord avseende sjögång så lyckades vi börja med skola ombord. Några dagar senare än skolan hemma, men vi hoppas kunna vara effektiva. Eftersom mamman kände av lite sjösjuka, inte mycket men så pass så hon fick svårt att läsa böcker, så bestod skolan mest av matematik där det bara behövdes kortare insatser med hjälp då barnen körde fast med enstaka uppgifter. Känns bra att ha kommit igång.

Nu är vi äntligen i Spanien. Känns på värmen och syns på palmerna. Mer om Spanien i nästa inlägg.