Holland igen – södra kanalerna (Vlissingen till Amsterdam)

Pga kommande väder så ville vi komma så långt som möjligt, vilket bl.a. innebar att vi bara körde förbi Belgien trots att dottern väldigt gärna ville äta äkta belgiska våfflor vilket vi missade på vår väg söderut. Vi hade nog egentligen velat gå in i de holländska kanalerna vid Rotterdam för att gå så kort som möjligt genom kanalerna eftersom det tar längre tid än att gå på havet. Tidsmässigt så hade vi kommit in mitt i natten mot Rotterdam vilket vi inte riktigt gillade. Vi gick därför in så långt söderut som det är möjligt, nämligen i Vlissingen.

Det blev en första slussning och sen missade vi precis en broöppning så vi fick ligga och vänta två timmar innan vi kom vidare. Dock så kunde vi då passa på att utnyttja tiden till att skicka upp mig i masten med ett snöre så vi på så sätt kunde få ett bättre mått på hur höga vi egentligen är så vi vet vilka broar vi kan gå under och inte. Vi hann även med en middag. Mätta och nöjda kunde vi sen fortsätta upp till första natthamnen vilken var Middelburg.

Lugnt och skönt inne på kanalerna. Härligt att vara här igen.

Middelburg verkade vara ett mysigt litet samhälle. Var väldigt fina broar vid marinan i alla fall. Här gick vi in till marinbutiken och köpte en översiktskarta samt boken Wateralmanack vol 1. Boken är ett måste att ha ombord då man går på de hollänska kanalerna eftersom den innehåller regelverket som alla ska följa. Den finns dock bara på holländska… Översiktskartan har vi dock haft bra användning av. Den i kombination med appen “Waterkaarte” med uppdaterad info om alla brohöjder, öppningstider m.m. har varit suveränt.

Enormt fin smidesdetalj på den lilla öppningsbara bron

Vi hade inledningsvis ett par blåsiga motvindsdagar på kanalerna. Dock hellre den motvinden på kanaler utan sjögång än kraftig motvind ute på Nordsjön. Lite tråkigt dock när motvinden gör det kallt och att det går extra långsamt framåt. Att vi dessutom hade ytterligare otur med att precis missa en broöppning vilket gav tre extra timmars väntan gjorde att det kändes lite surt. …men det fanns självklart också ljusa stunder som denna fantastiska solnedgång.

Vid ett par tillfällen så var vi för höga för att gå igenom slussarna för fritidsfartyg så då blev det att använda de stora för kommersiell trafik. Vi fick slussa både med stora kanalbåtar och helt ensamma i en jättesluss.

Ibland känner man sig ganska liten bredvid de ändå inte så jättestora kanalfartygen, men oj vad de ger strömt vatten i slussarna…
På väg in för en morgonslussning i en jättestor sluss
Helt ensamma i en 450m lång sluss. Då känner man sig också ganska liten…
Förste matros i slussarna
Andre matros i slussarna

Ibland möter man lite udda varianter av kanalbåtar…

Transport av nya bilar
Ett kanalfartyg puttar en pråm framför sig. Låååångt ekipage.
Liten båt som puffar stor pråm och ”sträcker på nacken” för att se över.
Fartyg lastat med en stor silo 

Ju längre norrut vi kom desto mysigare blev dock kanalerna. De blev lite smalarare och började gå mer över landsbygd än genom storstäder. Hade vi haft mer tid och planerat mer så hade vi nog stannat och tittat lite närmre på Dordrecht. Visserligen en storstad, men såg ut att ha en supermysig äldre stadskärna.

Cool bro på väg ut ur Dordrecht
Två tågbroar och en körbana som öppnas i denna bro 

Natten tillbringade vi i Gouderak, vid stadens gästbrygga. En lite hemlig brygga eftersom skyltningen var vänd in mot land, men börjar det bli sent om man är i desperat behov av nattförtöjning så undersöker man det mesta lite närmre. Inte supermysigt, men en rejäl brygga där det bara var att förtöja helt gratis. Både här och på andra ställen så såg vi en hel del häger.

På väg in att förtöja i Gouderak

Vi fortsatte dagen därpå med mål att ta oss upp till Neuwe Meer för att kunna hänga på den karavan som går genom Amsterdams stadskärna på natten för att komma in till marinorna i Amsterdam. Denna sträcka kan man bara gå nattetid eftersom det skulle störa biltrafiken för mycket om man gick där dagtid.

Vi hade ganska gott om tid på oss så vi stannade till vid kanalkanten i Alphen an den Rijn där vi förtöjde vid kanalkanten och lagade och åt lunch.

Vi gjorde ytterligare ett stopp i Oude Wetering för att kolla upp om vi verkligen kunde gå hela vägen upp till Neuwe Meer. I appen hade det nämligen dykt upp ett utropstecken som sa att en av broarna var trasig. Vi ringde ett telefonnummer vi hittade och fick besked att de precis höll på att provköra bron vid Bosrand och att den skulle vara öppningsbar under eftermiddagen. Perfekt!

Vi fortsatte vår väg norrut genom riktigt mysiga mindre kanaler och en sjö där de verkade ha ganska stora semesteranläggningar runtikring. De hade även en hel del odlingar både i växthus och utomhus. Såg bl.a. ut som om de odlade olika krukväxter och häckbuskar.

Vi passerade direkt under inflygningen till Schiphol. Här kom flygplanen riktigt nära. Vi som tyckte de var nära då vi passerade södra St Maarten där det finns en sandstrand som folk står på för att få vara nära planen under en landning. Här kändes det verkligen som om flygplanen kunde fastna med landningsställen i riggen…

Väl uppe vid Bosrandbrug som låg precis bredvid flygplatsen Schiphol så visade det sig att bron visserligen gick att öppna, men bara till en tredjedel, så långt ifrån den seglingsfria höjd vi behövde. Bara att vända… Surt. Inte Amsterdam by night denna gång heller. Vi hade dock turen att det i närheten fanns en naturhamn där vi knöt fast oss vid bryggor över natten. Kvällen var varm och skön så vi tog oss faktiskt ett snabbt kvällsdopp också.

Med föregående dagars missar där vi fått långa väntetider vid broar under rusningstider så gjorde vi en rejäl planering för att hinna ta oss hela vägen upp till Amsterdam dagen därpå. För att komma till Amsterdam under eftermiddagen och kanske hinna in till stan en sväng så innebar det att vi behövde hinna med en morgonpassage vid en av spårvägsbroarna. Det blev därför en grymt tidig morgon, vi lättade vid halv sex, men wow vilken härlig morgon!

Anläggning för att prova och öva med frifallslivbåtar

Ibland är det smalt…

Vi passerade en mängd välordnade trädgårdar och förundrades över att holländarna dels tänker en hel del på designen när de bygger hus plus att de flesta bryr sig om hur trädgården ser ut och har en hel del konstföremål och olika dekorationer i sina trädgårdar.

Vi såg också den holländska varianten av koloniträdgård. En förtöjningsplats längs kanalen och en liten bit land med plats för altan och/eller liten odling.

Holländsk koloniträdgård 

Vi behövde inte gå tillbaka så långt som vi trodde vi skulle behöva innan vi svängde in på kanalerna mot Haarlem för att istället ta den vägen upp till Amsterdam. Många fina kanaler även denna dag. Med mer tid så hade nog Haarlem varit väl värt ett besök.

Här fick vi istället upplevelsen att “sitta fast” mellan järnvägsbron och efterföljande vägbro pga en olycka på vägen. Det visade sig dock att det var en ganska enkel plåtkrock som redde upp sig riktigt snabbt, vilket var tur för vi var nära att missa öppningen av den efterföljande motorvägsbron. Vi hade dock turen att få vänta 15-20 min så vi hann ta ett snabbt dopp medan vi väntade.

Slussen i Haarlem, vår sista sluss på vägen till Amsterdam

På eftermiddagen när vi var väl förtöjda i Amsterdam marina så tog vi färjan in till Amsterdam och bara strosade runt och insöp atmosfären (och lite marijuanadoft…), åt glass och en halvsunkig middag. Trots att vi pekade i menyn och var övertydliga med servitrisen så lyckades hon komma med fel dricka och fel mat till mig. Fick grillad kyckling med pepparsås istället för asiatisk sås. När jag väl fick asiatisk sås på så bestod den till 50% av svartpeppar, trodde inte ens den kryddan förekom i det asiatiska köket… Väldigt pepparstarkt och inte alls gott, den klassiska pepparsåsen hade nog varit bättre. Salladen som var till var dock väldigt fräsch och hade grymt god sesamdressing. Blir inget återbesök där i alla fall. Amsterdam är dock en väldigt mysig stad.

Typiska amsterdamhus, dock lutar en del åt både ena och andra hållet…

 

En stor svanfamilj höll till vid marinan och vid vägen till färjan

Vi spenderade ytterligare en dag i Amsterdam under vilken vi dels besökte utställningen BodyWorlds. Tror barnen faktiskt uppskattade den. Jag tyckte den utställning som besökte Tom Tits för ett antal år sen var mycket bättre, men även denna var illustrativ. Tror det var lärorikt för barnen i alla fall att få se riktiga hjärtan, lungor men framför allt få se en människa med alla muskler.

Blodkärlen i en anka, fanns liknande för händer och fötter 

Efter en helt suveränt god pizzalunch på ett riktigt italienskt ställe (dit stadens italienare också verkade gå) så hann vi med ett kort besök på De Poezenboot, ett katthem. Snacka om att barnen var glada då de under en stund fick klappa katter nästan så mycket de ville.

Efter en obligatorisk holländsk efterrättspannkaka och lite mathandling så åkte vi tillbaka till marinan för att göra i ordning båten för ytterligare kanalfärd. Detta innebar bl.a. att fylla på tankarna med lite diesel från våra reservdunkar samt ett välbehövt oljebyte. Enligt manualen så ska oljabyte göras med intervall om 200 timmar. Min magkänsla, utifrån hur oljan såg ut sa dock att det var dags. Efter en titt på timräknaren och lite matematik så visade det sig att motorerna gått ganska precis 180 timmar sen föregående oljebyte. Vältimat med andra ord.

Så här mycket publik brukar jag inte ha vid oljebyten. Att barnen matade dem med lite bröd kan ha något att göra med att de stannade en stund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *