Mot Europa

Denna gång blir det inte så mycket bilder. Bilderna nedan är i princip alla bilder vi har 🙂 Inser dessutom när jag så här i efterhand sammanställer mina anteckningar att vi stor del av denna överfart enbart, gick vakt, sov och åt. Barnen plöjde böcker, avslutade det sista i matten och tittade på film och spelade. För första gången på länge så häckade vi mest inne i båten, var knappt ute då vi gick vakt, det var bara kallt och blåsigt där ute… Man stack ut näsan då och då för att kolla läget och kanske justera ett skot. För övrigt så hade man tillräcklig sikt inifrån, fjärrkontroll till autopiloten och plottern inkl AIS-info replikerad på en iPad.

7/6 Dag 2

Vi får en vacker soluppgång denna första morgon till havs.

Vi ska österut men seglar västerut. Känns helgalet! Det var dock kortare sträcka västerut för att komma runt ön Saõ Miguel, men de nordliga vindarna tvingar oss att fortsätta västerut. Vi kommer så nära ön Terceira att vi får internet. Vi är inte hela vägen tillbaka vid Horta men gott och väl halvvägs.

Under denna andra dag så dör dock vinden så vi går för maskin norrut och chattar lite då och då med Felicia och Mathilda på WhatsApp. Riktigt trevligt med kontakt med andra båtar, vet att jag kommer sakna det då vi tappar täckning. Sen är vi utlämnade till satellitkommunikation via Garmin Inreach med Felicia och mail via satellit med Mathilda så då kommer det bara bli något kort meddelande per dag avseende var man är och hur det går. Trevligt det med men inte alls som att kunna retas med kommentarer och bilder kring delfiner eller gofika.

Vi njuter dock av det fina vädret och att vi då och då ser ryggfenan på delfiner även om de tyvärr inte kommer och leker när oss.

9/6 Dag 4

Idag är ingen vanlig dag för idag är Millas födelsedag! Dock en väldigt gungig födelsedag så bilder lyckades vi inte få till… Vi seglar riktigt fint och har en snitthastighet på 6,8 knop, men vinden drar upp en hel del sjö. Det blir inte så jättemycket till firande på grund av gunget men Linus lyckas fixa en smarrig äppelpaj och Milla får ett armband och en varm dusch i födelsedagspresent. Värdet på varma duschar ska definitivt inte underskattas.

Kring lunch så börjar vi köra chicken race med 20-talet fiskebåtar och två medical supply fartyg. Först går vi åt olika håll men sen vänder hela armadan med fiskebåtar vilket för att vi hamnar på kollisionskurs med de flesta av dem.

Jag försöker ropa upp dem eftersom vi inte vet hur de fiskar och om vi kan passera akter om dem eller inte. Först får vi inte svar av någon av dem trots att jag ser fartygens namn på AIS:en. När jag till slut ropar på ”any ship in position xxx” så svarar en båt, men de kan ingen engelska alls utan bara spanska.

Oj, vad jag var glad att vi har Milla ombord som pratar flytande spanska. Hon kunde göra sig förstådd och vi fick ok på att passera för om alla fiskebåtar. Fiskaren hon pratade med verkade nöjd över att få prata lite med ”vackra svenska flickor” :-D.

10/6 Dag 5

Grått, grått, grått och grått. Dagtid är himlen ljusgrå och havet är mörkgrått. Nattetid är himlen mörkgrå och månen lyser med sin frånvaro samtidigt som havet är så mörkt grått att det ibland ser svart ut.

Det gungar och gungar så det är svårt att få något vettigt gjort. Hela stämningen ombord blir lite grå efter att ha seglat i en grå omgivning i tre dygn.

Jakobs väderprognos säger stiltje imorgon, vår gribfil med ganska grov upplösning säger något avtagande vindar. Får se vad det blir i verkligheten och om lätta vindar kan innebära lite uppsprickande molntäcke också.

Vi gungar vidare och försöker hålla humöret uppe med ljudböcker, böcker och lite sällskapsspel samt lättlagad men ändå god burkmat. Ska lyxa till det med tacos i tortillabröd till middag medans vi har färska grönsaker kvar.

11/6 Dag 6

Det märks att vi börjar komma norrut och österut. Det är väldigt tydligt på min morgonvakt eftersom det ljusnar allt tidigare. Bara under senaste veckan så har det blivit ljust en hel timme tidigare.

Idag har det varit en lite lugnare dag avseende både vinden men framförallt vågorna. Såååå skönt. Vi har visserligen inte gått så många sjömil rakt mot mål som vi önskat även om det gått framåt.

Milla hittade två små döda fiskar på däck. Inte flygfiskar (vi har ingen aning om vad det är, men 1-2 dm långa) så vi undrar lite hur de kommit dit…

Dessutom en hel del sol som omväxling mot allt grått. Detta har gjort hela besättningen gott. Alla har varit gladare och piggare samt att det varit enklare att laga mat. Att dessutom lyxa till det med en varm sötvattendusch gjorde inte dagen sämre direkt. Härligt!

Milla försöker låtsas som att det är varmt nu när solen kommit fram. Vet inte riktigt om hon lyckas 🙂

Vi samlar dock kraft inför de kommande två dagarna då det enligt prognosen ska blåsa lite mer. Inte massor, men tillräckligt för att det ska bli jobbigare sjö. Vi får se hur det blir. Vädret är just nu svårprognostiserat även för meteorologerna så en del variation jämfört med prognosen får vi räkna med.

13/6 Dag 8

Fortsatt grått, grått och grått även om det idag är en lite ljusare nyans av grått. Igår var en ganska tuff dag med nordliga vindar på 8-10 m/s och troligtvis 12 m/s i byarna. Vindarna gjorde att det blev ganska mycket vågor. Faktiskt inte så höga vågor men desto skvalpigare. Vinden växlade riktning NO-NV en hel del så riktigt höga vågor hann inte byggas upp men det blev vågor från alla möjliga håll istället.

Nu börjar det mojna lite, blåser 5-6 m/s från NV-N, vilket gör att även vågorna börjar lägga sig. Skönt. Håller som det ser ut bara i sig över dagen. Inatt eller imorgon bitti så ska vinden öka igen, då från V så förhoppningsvis så kan vi få vind och vågor lite mer akterifrån vilket gör det mycket bekvämare.

Pga skvalpet var det ingen som var direkt sugen på att laga mat. Skönt att det fanns frusen chili con carne som bara var att fixa fram och värma på. Till middagen gjorde vi typ tunnbrödsrullar – tortillas fyllda med potatismos och bullens pilsnerkorv. Mums! Hoppas sjön lägger sig ytterligare till ikväll så vi kan laga lite smarrig biffstroganoff.

Barnen har faktiskt klarat av lite skola trots gunget. De har lite matte kvar samt en text att skriva i svenskan men sen kan vi nog ta välförtjänt sommarlov allihopa.

Inte den typ av vacker solnedgång vi varit bortskämda med men dramatiskt vacker istället.

14/6 Dag 9

Idag går vi lite runt och väntar. Enligt prognosen så skulle det blåsa upp kring lunch och vi skulle få riktigt kraftiga västliga vindar. Hela förmiddagen och dagen var dock så lugn att vi behövde gå för maskin. Blev lite mer skola för barnen.

Efter lunch så passade Milla på att bocka av ”Bada mitt ute på Atlanten” på sin bucketlist och sen fikade vi med varm choklad. Även Gulan och Ellen tog sig ett kallt dopp.

Vi har nu satt upp genua och code0 wing on wing för att kunna plattlänsa. Just nu skotar vi mot Brest i norra Frankrike istället för att gå mot Storbritannien, detta för att undvika de allra kraftigaste vindarna. Just nu blåser det behagliga 6-7 m/s och vi seglar och vågsurfar i 5-6 knop. T.o.m. solen kikar fram då och då.

Har helt enkelt varit en välbehövlig lite lugnare dag hittills idag. Vi får se vad som händer med vindarna under natten.

15/6 Dag 10

Ett till dygn med fin segling. Vindarna var stadiga och fina men avtog under natten så det blev lite motorgång under morgontimmarna. Vi har således fint gungat framåt, till en början sakta men sen när vinden ökade igen så slörade vi fint i 7-8 knop. Härligt med stadig fart framåt.

Nu under kvällen så märks det att vi börjar komma närmre civilisationen igen. Vi har kommit upp på kontinentalsockeln så det är flera fiskebåtar ute och jobbar och vi närmar oss engelska kanalen så det är en hel del lastfartyg som passerar oss åt båda håll. Blir att ha lite mer aktiv utkik inatt och framåt.

Vi fick dock äntligen besök av delfiner som faktiskt stannade och lekte. Blev inte så många bilder, vi satt och njöt av att titta på dem leka framför förarna. Idag fick de kämpa lite för att vi inte skulle köra på dem i alla fall, vi höll trots allt ca 7 knop även om det knappast är någon match för en delfin.

17/6 Dag 12

Blev ingen fin “land i skite bild” eftersom vi gick in i Plymouth mitt på natten. Vi förtöjde vid 02:30 morgonen den 17/6… Sen var det faktiskt riktigt svårt att somna. Båten var still och det var helt knäpptyst, inget forsande av vatten och ingen knarrande inredning. Vi vaknar sen till en brittisk sommardag – mulet och 15 grader. Brrrr…

Här ligger vi fint förtöjda i Mayflower marina i västkanten av Plymouth