Holland igen – norra kanalerna

Fortsatt halvstarka vindar från lite fel håll gjorde att vi valde att fortsätta norrut på de holländska kanalerna. Först blev det en kort bit genom Amsterdam.

Amsterdam central
Amsterdam marina

Efter att ha slussat ut ur Amsterdam via Oranijesluis så kom vi ut på insjön Markermeer. Där fick vi fantastisk fin segling upp till Lelystad där man behöver slussa för att komma upp till IJsselmeer. Vid Lelystad finns en supercool staty som ser likadan ut oavsett vilken riktning man ser den ifrån.

Efter en aningens tveksam slussning där jag lyckades få båten på tvären inne i slussen så kom vi ut till IJsselmeer. Även här fick vi kalasfin segling norrut även om det var lite blåsigt och kallt. Dottern vågade sig på att styra en del av vägen.

Väl uppe vid Lemmer så finns det två slussar att välja på. När vi gick söderut så var vi tvungna att använda den för kommersiell trafik eftersom vi slussade så tidigt på morgonen att den genom stan var stängd. Vi trodde att vi behövde använda den lilla slussen om den var öppen så vi gick dit. Själva slussningen gick bra och slussen var hela 12 eller 14 meter bred så det var lugnt.

Efterföljande kanal däremot. Jisses så smal! Vi hade fullt upp med att köra båt så det blev inget foto där det var som smalast. Lemmer verkade dock vara en mysig liten stad där det låg flera uteserveringar längs kanalen så vi hade massor med publik eftersom vi passerade genom staden vid middagsdags. Vi klarade oss dock igenom utan missöden vilket var väldigt skönt.

Vi gick sen upp till den lilla ön i Groote Brekken där vi även låg på vägen söderut. Även denna gång fick vi sista platsen och dessutom samma plats som sist. Efter allt jäktande längs kanaler så kände vi att det nu var väldigt skönt att ligga still så det blev en extra övernattning här. Ön tas om hand av De Marrekrite (typ Skärgårdsstiftelsen) så man får ligga max tre dygn och det fanns rejäla soptunnor på ön.

Denna skylt finns vid alla de förtöjningsställen som De Marrekrite tar hand om.
Vi har försökt markera de platser som finns i de norra kanalerna. Lemmer ligger nere till vänster i bild och Lauwersoog uppe i mitten. De Marrekrite finns dock bara i denna del av Holland.

Vi spenderade dagarna med att softa, blogga, tälja pinnar och spela spel. Lugnt och mysigt.

Tälja pinnar till lasersvärd, pistoler m.m. (Inspirerat av Star Wars och Hornblower som vi tittat på ombord)

Vad är detta tärningsslag värt?
Barnen byggde ett postsystem mellan sina hytter.

För att passa ett lämpligt väderfönster norr om Holland så tog vi en lång dag där vi gick från Groote Brekken hela vägen upp till Senneroog vid Lauwersoog. Om vi hade haft fler dagar på oss så hade vi gärna stannat till i Leuwaarden, Dokkum och Birdaad. I både Leuwaarden och Dokkum så kan man förtöja längs kajkanten i parkerna i centrum i de båda städerna. Speciellt Dokkum tyckte vi verkade mysigt. Birdaad är väldigt litet men verkade också mycket mysigt.

Betalning av broavgift i Dokkum
En av de två väderkvarnarna i Dokkum. Runt kanalkanten syns en del av de förtöjningsmöjligheter som finns.

Rent generellt så är kanalerna norr om Leuwaarden smalare (och jag tror även lite grundare) än de mer södra kanalerna. Det gör ju också att de är mysigare att gå i eftersom man slipper trafiken med stora kanalfraktfartyg.

Periodvis så hade vi både en och två ”apor” i riggen som svingade sig i gungan eller hängde i förstaget.

Tidig morgon den femte juli så gick vi igenom den för oss sista holländska slussen och kom ut på Nordsjön. Slussen i Lauwersoog är en av de mindre (bredd 8 m). Nu var vi ute i tidvattenvärlden igen och satte kurs mot Brunsbüttel och Kielkanalen.

Slussportarna stängs mot kanalerna
Slussportarna mot Nordsjön öppnas.

Om man sammanfattar vår resa genom Holland så har vi passerat 75 broar och 12 slussar. Slussarna har varierat mellan 8 till 24 meter på bredden (broarna likaså gissar vi) och 45 till 309 meter i längd. Som vi nämnt tidigare så verkar holländarna gilla design så här kommer en kavalkad av några av de olika broar och slussar som vi passerat.

Vi har även passerat en del väderkvarnar, men de har vi inte räknat. Här är några.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *