Christiansø och Fredriksø

Vi fick en riktigt bra start på seglingen mot Christiansø, både fina vindar och fint väder. Vi seglade norr om Fehmarn vilket gjorde att vi passerade Puttgarten och all dess färjetrafik. Upplevde det dock som att det inte var några problem alls att gå här och färjorna justerade faktiskt sin kurs något så vi lugnt kunde segla vidare på vår kurs.

Vi fick en fin första solnedgång på Östersjön.

Dagen efter bjöd på något mer ostadigt väder, speciellt då vi närmade oss Christiansø. Vi valde faktiskt att sakta ner farten och låta en rejäl regnskur där det var i princip obefintlig sikt passera innan vi gick in mot hamnen. Ostadigt väder och fronter innebär dock att man kan få se en hel del coola molnformationer.

När vi kom in i hamnen omkring middagstid så tyckte vi det såg fullt ut, men vi fick förtöja bredsida utanpå ett par andra segelbåtar. Vi fick senare höra att i riktig högsäsong så fyller man hamnen med ibland upp till sju båtar bredsides. Vi fick således nöjet att vara här en riktigt lugn dag och jag fick äntligen komma hit (på tredje försöket).

När vi väl förtöjt och ätit middag så sprack faktiskt vädret upp och vi fick en fantastiskt fin kväll där vi tog en kvällspromenad runt öarna. Christiansø är den största av de två bebyggda öarna, den andra är Fredriksø. Båda öarna tillhör dock ögruppen Ertholmene. Både Christiansø och Fredriksø har varit del av en stor försvarsanläggning varav mycket finns bevarat och kvar än idag.

Fotot är taget norrut från sydöstra delen av Christiansø.
Christiansø med Store Tårn sett från Fredriksø

Det löper t.ex. en mur runt i stort sett hela Christiansø.

Självklart så har det funnits och finns fortfarande en del kanoner längs muren.

Förläggningsbyggnaderna finns kvar och är idag bl.a. bostäder åt öns ca 100 bofasta.

På flera ställen finns flera stora vattensamlingar. Dessa är byggda för att samla regnvatten. Fram till förhållandevis nyligen så var öarna självförsörjande på vatten enbart genom att samla regnvatten.

Det går en liten bro mellan Christiansø och Fredriksø så man kan promenera över. Bron är öppningsbar så att hamnen kan utnyttjas även om det är ofördelaktiga vindriktningar för att gå in i södra hamnen.

Fredriksø är mindre men långt ifrån mindre vacker. Några bilder får berätta.

Vackra byggnader även på Fredriksø
Lille Tårn på Fredriksø och några av förläggningarna i bakgrunden
Vy ur en av de gamla kanonportarna
Det gamla fängelset
Vy över norra delen av Fredriksø i solnedgången

Några blandade bilder.

Självklart finns en kyrka på ön. Vi kom dock precis för sent så vi kunde inte gå in, men genom fönstret så såg vi att det självklart finns åtminstone ett votivskepp.

Morgonen efter så sa vi adjö till Ertholmarne och seglade vidare med Sverige som nästa stopp.