Senneroog till Lemmer

Vi började dagen med att slussa in i kanalerna. Det var verkligen som besättningen på S/Y Martina sa. Kanalerna här är väldigt mysiga. På flera ställen åker man igenom små samhällen där husen ligger på rad längs kanalen eller så åker man rakt igenom stadskärnan. Lite här och var så finns det förberedda förtöjningsplatser där man få ligga upp till tre dygn. Ibland bara träräcke/pållare att förtöja i där man inte kan gå iland, men ofta fina pållare i strandkanten som är låg och träklädd så väldigt enkelt att gå in vid.

Det är dock en hel del broar. De flesta öppnas med en gång när man kommer eller ett par minuter därefter. Några kostar pengar. Då är det tydligt skyltat hur mycket det kostar. När man sen passerar den öppna bron så sträcker brovakten ut ett fiskespö med en holländsk träsko fäst i linan och så lägger man pengarna i träskon då man passerar. Härligt pitoreskt.

Vissa bitar av kanalerna var ganska vältrafikerade och vi var flera båtar som låg och väntade på broöppningar. Med lite tålamod och med hjälp av våra två motorer så gick det dock bra.

Svårt att beskriva med ord hur kanalerna är så det får bli ett antal bilder istället.

Ibland kanaler fridfullt tvärs igenom åkrar…

…och ibland rakt igenom små samhällen.

”Vägarbete” på kanalen. Såg smalt ut men det var 8 m som utlovat på skyltningen.

Självklart så såg vi några väderkvarnar också.

Vi hade lite otur med broöppningstiderna då vi passerade Leeuwarden. Vi fick först vänta en kvart vid första järnvägsbron och sen en och en halvtimme vid nästa bro som det tog hela tio minuter att förflytta sig till. Det stod dock ingen information om specifika öppningstider, men på något sätt så hade den holländska båten framför oss koll.

När andra bron väl skulle öppnas så timades det med att ett containerfartyg Milkyway skulle passera. Wow vilka propellerströmmar hon drog upp.

Bitvis blev vi som en tvålkopp som surfade runt ovanpå. Gick dock bra under bron, här var det ju brett, hela 13,5 meter.

Blev lite segt att tuffa efter Milkyway i 3-4 knop, men inte så sugen på att passera ett 13 m brett fartyg i en kanal som är 30-40 meter bred. Sån tur var så skulle inte hon stående mastrutten så strax utanför Leeuwarden valde hon en annan väg. Såg lite lustigt ut med ett antal containrar på en åker.

Vi passerade även andra lastfartyg varav vissa tyckte att det där med fribord bara är för fegisar…

Strax efter vi skiljts från Milkyway körde vi över en akvedukt. Sååå coolt! Kändes jättekonstigt att sitta på båten och helt plötsligt vara ett tiotal meter ovanför en motorväg. Tyvärr lite för kort akvedukt för att man verkligen skulle kunna ta in känslan och upplevelsen.

Pga all väntan i Leeuwarden så hade klockan blivit ganska mycket så vi knep sista platsen längs kanalen vid Warga/Wergea. Blev alltså naturhamn även denna dag. Dock så kom en väldigt trevlig hamnkapten förbi. Kostade oss €5, men vi fick en liten goodiebag med information om sevärdheter i samhället och lite småpresenter från de lokala företagen. Väl värt för att få ligga tryggt vid deras strandkant.

På morgonen gick vi en promenad i Wergea. Riktigt mysigt litet samhälle.

Kanalen genom Wergea

Broöppning även här. Många av broarna hade konstverk på undersidan som syntes då de öppnades.

Busskur i form av en svensk tändsticksask

Skola eller dårhus?! 🙂

Målet var bageriet för lite färskt bröd. Har dock lärt oss att holländarna i stort sett bara säljer färdigskivat bröd och att Tyskland har (enligt oss) godare bröd. Innan vi gick tillbaka till båten så hann vi med lite geocaching och en promenad bort till kyrkan och begravningsplatsen. Både här och på ett par andra ställen har vi sett att de inte har grusgångar som vi utan de har istället lagt snäckskal på gångarna. Krasar lite lustigt när man går.

Vi fortsatte ner genom kanalerna, nästan hela vägen ner till Lemmer. Vi ville lägga oss så vi inte var beroende av att de mindre broarnas och slussarnas öppettider (oftast 09-20). Vi hittade en förtöjningsplats för natten vid en liten ö i norra Grote Bekker. Hade sån tur att vi kom när en annan båt strax skulle åka, annars var det fullt på många ställen. Ingen direkt mysig ö (hade använts som toa), men de hade två stora fina sopcontainrar att utnyttja.

Reflekterade lite över när vi tittade på städerna på sjökorten. Väldigt många av bostadsområdena byggs upp runt kanaler. Finns inga så gräver man. Så här kan ett typiskt samhälle (tror detta var Lemmer) se ut.