Ijselmeer och Amsterdam

Vi stack iväg förhållandevis tidigt på morgonen eftersom det är en bit ner till Amsterdam. Vi gick aldrig in genom Lemmer utan vi slussade ut genom Margarete sluis som även stora kanalbåtar kan gå igenom. Eftersom det var tidigt på morgonen (strax efter sju) så var vi helt ensamma i slussen. Vi behövde inte ens förtöja mot kanten utan kunde i lugn och ro skvalpa runt medan de fyllde på med vatten. Visade sig när vi kom ut ur slussen att vi även hade kunnat ankra precis ”runt hörnet” om vi velat istället för att ligga kvar inne i kanalen.

Första halvan av Ijselmeer, ner till Lelystadt blev det till att gå för maskin, blåste ingenting. I Lelystadt fick vi dock en lite mer intressant och läskig slussning. Det var tre stora kanalfartyg och sen var vi en handfull segelbåtar. Själva slussningen gick bra, men när vi skulle ut blev det spännande. Det blir ju en hel del propellerströmmar efter de stora båtarna (vilket vi var väl medvetna om). Vi började puttra framåt när det såg ut som om det lugnat ner sig. När vi var någon meter ut från slussväggen så trycktes vi dock tillbaka (kan meddela att fendrar kan bli ihoptryckta mycket, till mindre än halva tjockleken!). Tack vara god avfendring så klarade vi oss utan en skråma på båten.

På andra försöket kom vi ut i mitten på slussen och kunde fortsätta utåt. Fick dock jobba en hel del med motorerna då vi dansade runt som en liten tvålkopp i de kvarvarande strömmarna. Kände inte riktigt att jag hade koll, men det gick bra. Finns sina nackdelar med att inte ha en tung djup köl som håller emot, vilket de andra seglarna hade.

Andra halvan av Ijselmeer, från Lelystadt ner till Amsterdam kunde vi segla stora delar mha parasailet. Härligt. Satt och reflekterade lite över Ijselmeer. Tvärs över är sjön lika bred som sträckan Arholma till Mariehamn (Åland), men förutom de muddrade farlederna så är hela sjön 3-4 meter djup.

Strax innan vi gick in i farleden mot Amsterdam så körde vi en favorit i repris – bara ligga och driva och ta ett bad. Härligt.

Väl inne i Amsterdam så fick vi vänta en timme på broöppning (de öppnar inte bron under rusningstiderna), men då han vi äta en lätt middag så det blev bra timat ändå. Vi hann även prata lite med Navillus som också fick vänta en stund. De hade plats i Aeolus hamnen, men vi gick bort till Amsterdam marina där de hade möjlighet att ta emot en katamaran.

Första dagen i Amsterdam så skulle det vara ca 34 grader varmt. Vi beslöt oss för att spendera den dagen inne på NEMO Science museum (typ Tom Tits, men lite större) där det fanns AC. Visade sig vara ett bra val, vi gick därifrån med två nöjda barn.

De hade både ”pysselverkstad” men även ett lab där man fick pröva på riktiga experiment. Riktigt bra anordnat.

Experiment kring hur solkräm fungerar, visualiserat mha UV-lampa.

Experiment kring vad som innehåller mest C-vitamin, äppeljuice eller apelsinjuice…

Perspektiv 🙂

Elektricitet!

Är du snabbare än din egen skugga? Flourocerande skärm i kombination med stark blixt gjorde att våra skuggor ”sparades” en stund. Coolt!

Dag två var det i alla fall lite svalare så vi promenerade runt i Amsterdam och prövade på ”poffertjes” (minipannkakor med bakpulver i) och holländsk korvsmörgås till lunch vid marknadsplatsen.

Jag och barnen gick även in i Oede Kerk. Hade för mig att den var väldigt mysigt från då vi var i Amsterdam för flera år sedan. De hade dock alltid samarbete med någon holländsk konstnär som fick utnyttja kyrkorummet för en utställning. Nu var det någon konstnär som fått för sig att sätta röd plast för alla fönster för att skapa någon speciell stämning i kyrkan. Vi tyckte dock bara det blev konstigt och man kunde inte riktigt uppleva hur vacker kyrkan och fönstermålningarna egentligen var.

Vi blev även lite mer kulturella och barnen fick lite religionslektion. Vi besökte nämligen judiska museet som hade en fin utställning om religionen i sig och synagogan, men även en utställning om hur det varit att vara jude i Amsterdam genom tiderna.

De hade också ett barnmuseum där barnen fick baka det bröd man har till sabbaten och de fick skriva sitt namn på hebreiska. Tyvärr råkade detta vara en lördag så vi fick inte gå in i Portugisiska synagogan i närheten eftersom de har sin gudstjänst under lördagarna.

Efter det fortsatte vi till ett museum om förintelsen. Ganska bra och intressant där de försökt levandegöra några av de personer som dog. Själva museumet ligger i de hus där nazisterna samlade barn innan de skickades till Westerbrog som var ett transitläger till flera av de andra koncentrationslägrena. Vi besökte även huset tvärs över gatan, som tidigare var en teater men nu bara minnesmonument, men som också användes som samlingsplats inför transport till Westerbrog, men för de över 13 år.

Jag hade velat besöka Anne Franck Huis, men dit behövde man boka biljetter i förväg, de som släptes samma dag verkade vara omöjliga att få tag på.

Vi låg en tredje dag och mest tog det lugnt i halvdåligt väder. Vi hann i alla fall påbörja arbetet med dodger/sprayhood. Även om det går långsamt så är det igång…

Vi hade tänkt fortsätta kanalerna ner mot Rotterdam. Oturligt nog så var en sluss i Harlem trasig och de visste inte hur snabbt de kunde laga den och flera av broarna genom Amsterdam (som man kan passera nattetid) öppnade de inte pga värmen. Det var för stor risk att de expanderar och inte går att stänga sen. Vi fick därför ta den riktigt tråkiga industrikanalen bort till Ijmuden. Det enda som livade upp var att kryssningsfartyget Disney Magic passerade oss.

Sista biten i kanalen såg i detta udda hus. Fanns ett till på motsatta sidan kanalen.

Vi hade planerat att slussa ut direkt vid Ijmuden (uttalas Ajmauden) och nattsegla ner mot Belgien. Väl ute på nordsjön så var dock inte vädret alls som prognoserna sagt. Det blåste kring 10 m/s. Dessutom ringde Navillus och varnade för en kulingby med vindar omkring 15 m/s som skulle dra över under natten vilket inte lät så lockande. Vi vände därför lagom då det började regna och spenderade natten i Ijmuden.