Norderney

För att dra så stor nytta av strömmarna som möjligt så stack vi iväg vid sjutiden morgonen därpå (19 juli). Ingen vind att tala om så det fick bli maskingång till Norderney. Vi stagseglade dock en hel del så lite draghjälp av segel och strömmar fick vi.

Det gick dock långsammare för oss än många andra så när vi kom in i sundet för att runda Norderney och gå in till hamnen på ”baksidan” av ön så hade vi en hel del motström, 6,5 knops fart genom vattnet men vi kom bara framåt med 3,5 knop… Vi sladdade bredsida in i sundet upp mot gästhamnen, men sen lugnade det ner sig.

T.o.m. sjömärkena hade ”kölvatten” i strömmarna.

Hamnen var dock allt annan än lugn. Inte bullrig och stökig, men minst sagt proppfull. Vi hamnade som femte båt utanpå våra vänner Navillus. Funkade bra även om vi behövde gå upp vid sexsnåret för att släppa ut båtarna innanför oss.

Flytbryggorna var dock rejäla för att kunna hantera flera meters skillnad i vattennivå. Vi låg tryggt även om vi inte låg direkt mot bryggan.

Dagen spenderade vi med att promenera runt på ön. Vi geocachade lite och vilket gjorde att vi fick se en troligtvis supermysig liten oas med kanaler och broar och bänkar. Det var dock ebb när vi var där så allt var torrlagt och dyigt, men geochachen hittade vi.

Vi kom också av en slump förbi båken på Norderney, nyligen upprustad och jättefin. Precis innan vi kom dit så kom fem stycken hjortar av något slag småspringande på trottoaren och vek in i skogen vi just gått igenom. Såå fina och framför allt oväntade.

Vi hittade en liten delikatessbutik som sålde ostar och korv och en del färdiglagad mat. De hade även servering och ett litet ståbord man kunde äta runt. Barnen fick grymt god lasagne (man betalade per hekto plus en extra euro för serveringen) medan maken och jag åt stek med kokt potatis och rödkål. Mums!

När vi fått lite mat i magen så fortsatte vi ner till stranden. Riktigt blåsigt på nordsidan (NV 6-8 m/s) så man blev inte direkt badsugen även om det var varmt för övrigt. Det var dock en riktigt lång sandstrand eftersom högvattnet precis hade börjat stiga men hade långt kvar till max.

Barnen var dock utsvultna på bad så vi promenerade längs stranden i riktning mot båten och kom då runt udden vilket gjorde att det inte blåste så mycket. Där fanns en övervakad strand så barnen kastade på sig badkläderna och sprang i. Kändes lite ovant att stranden ner till vattnet blivit typ 10 m kortare när vi gick därifrån en och en halv timme senare och högvattnet hunnit stiga ännu mer.

På kvällen fick vi besök av Micke och Ingela på Navillus, men tyvärr bara Oskar från Pegasus (inte lättlagda barn denna kväll…). Även besättningen från S/Y Martina kom ombord. De hade gjort en lite kortare långsegling och gått söderut genom de holländska kanalerna men var nu någon månad senare på väg hemåt men då via yttervägen på Nordsjön. Vi fick massor av bra tips från dem avseende hur det är att gå på kanalerna och vi fick låna deras bok över ståeende mastrutten. Guld värt och vi är väldigt tacksamma även om vi inte hann tacka ordentligt.

Navillus hade även träffat på en holländare ombord på Troaijer som tipsade om att gå in i kanalerna via Lauwersoog så dit styr vi som nästa mål. Vi får sällskap av Navillus, men Pegasus skulle stanna någon dag till och sen sikta på Borkum eller Vlieland.