Tyskland – Kiel, Nord Ostsee kanal, Elbe och Cuxhaven plus nya kunskaper i tyska

Har haft lite ont om internet så det har blivit ont om inlägg också. Nu får det dock bli ett mobilt inlägg för annars kommer ni drunkna i allt vi har att berätta.

Kiel

Vi fick ett riktigt lugnt hav över Kielbukten, så lugnt att det blev motorgång hela vägen. Den lilla vind vi hade kom rakt i fören så det hade varit svårt att segla oavsett. Vi gick in i Olympiahafen i Schilksee som ligger i yttre västra delen av viken in mot Kiel.

Det märks tydligt att Kiel har varit värd för OS. Det är olympiska ringar på flera ställen, Schilksee har en stor simhall och marinorna vittnar om att de har haft seglingstävlingar i området. I Schilksee håller dessutom seglaruniversitetet till och det såg ut som om Tyska seglingslandslaget hade verksamhet där också. Bäst tyckte dock barnen var den stora sandstranden.

De hade även en liten restaurang där barnen fick pröva på schnitzel. Ingen jättekvalitet, men schnitzel gjord i Tyskland i alla fall.

Läste någonstans att det i vissa kanaler krävs att man har namnet på båten, vilket vi inte haft hittills. Passade på en fin morgon att sätta fast dekalerna med namn och hemmahamn. Ser riktigt proffsigt ut på håll.

Vi spenderade både kvällen och efterföljande förmiddag på stranden innan vi tog en välbehövlig dusch. De hade mamma-barn-duschar vilket vi utnyttjade som familjedusch. Man hinner faktiskt duscha fyra personer med enbart sex minuters vattentillgång vilket är det en polett för €1 ger.

På eftermiddagen fortsatte vi in till Düsternbrook hafen inne i Kiel. Även det en rest från ett OS. Dock väldigt fina välunderhållna bryggor. Här tog vi en långpromenad in till Kiels äldre delar, Altstadt. Vi tog en kort tur genom gamla botaniska trädgården och även en sväng genom Schlossgarten. I alter stadt så gick vi in i Sankt Nikolai kirche och tittade innan vi jagade mat.

Vi hamnade på Burger Barn. Trodde de skulle ha sjyssta hemgjorda hamburgare, men de var industrigjorda. Ellen som valde en Caesar chocken burger och Lisa som valde en shitakeburgare var kvällen stora matvinnare.

Nord Ostsee Kanal

Morgonen därpå stack vi iväg mot Kielkanalen vars tyska namn är Nord Ostsee Kanal (NOK). Precis innan vi gick ut ur hamnen så kom ett jättestort kryssningsfartyg in i Kiel. Vet inte om bogserbåten och dess vattenkanoner var till för att det skulle se pampigt ut eller om det var för att skrämma bort småbåtar som var i vägen. Lite kul att se var det dock.

Vi började vår resa mot kanalen med att gå in mot Tiessenkai för att leta rätt på betalautomaten för kanalavgiften. Den låg lite lurigt till och en del fartyg var förtöjda i vägen så Lisa gjorde en kajstuds och släppte av Gulan som fick springa upp och betala och sen hoppas på att bli upplockad igen. Visade sig dock att man kunde ha betalat på den betydligt lugnare väntbryggan på insidan av slussen.

Tiessenkai. Gamla slussen till vänster i bild. Betalautomat längs till höger.

Betalautomat uppe vid vägen.

Väntbrygga innanför slussarna i Kiel-Holtenau. Här finns också en automat.

I år är de äldre mindre slussarna vid Tiessenkai stängda för reparation. Lilla vi fick därför slussa i den stora slussen avsedd för de stora handelsfartygen. Vi hade tur och kom med en slussning där vi bara var en handfull fritidsbåtar så det blev en lugn slussning.

Kanalen var mycket lugnare än jag hade väntat mig. Under första etappen, som för vår del blev till Rendsburg, så såg vi ett helt handelsfartyg. Andra dagen när vi gick från Rendsburg och ut genom slussarna vid Brunsbüttel så både mötte vi och blev omkörda av ett antal stora fartyg.

Ibland känner man sig dock lite liten…

Rendsburg

Rendsburg hade dock också en fin gästhamn. De flesta hamnar här i Tyskland har dock stolpar man ska köra in mellan och förtöja i så det gäller att lyckas knipa de enstaka breda platser som finns eller försöka få en plats där vi kan ligga långsides. Hittills har det inte varit några problem och i Rendsburg så blev vi anvisade en 8m bred plats. När vi kom fram så var den dock upptagen så vi la oss temporärt på en ledig bryggnock. Visade sig att den platsen egentligen var reserverad för båtar med motorproblem som inte kan navigera in mellan alla pållare. Vi fick dock ligga kvar där om vi lovade att vi flyttade på oss om platsen behövdes till det den var avsedd för.

Även här passade vi på att ta en promenad in till stan. Blev dock ganska sent på kvällen eftersom det var så ruskigt varmt så vi inte orkat göra något annat än att slappa och bada under eftermiddagen. Även Rendsburg hade en mysig liten äldre stadskärna.

Rendsburg Hochbrücke

Slussning vid Brunsbüttel

Dag två i kanalen så klämde vi resterande bit hela vägen ner till Brunsbüttel. Vi timade in starten så vi kom fram till slussarna strax efter 17. Detta för att hamna rätt i förhållande till tidvattnet på utsidan av slussarna. Vi kom fram alldeles lagom, bara att köra rätt in i slussen och slussa ut.

Portarna mot Kielkanalen stängs bakom oss.

Killarna står på pontonen och tittar på när vi åker uppåt en dryg meter.

Portarna ut mot Elbe öppnas.

Nu lämnar vi verkligen Östersjön och hemmavatten bakom oss och går ut i Nordsjön.

Att komma ut i Elbe var en riktigt häftig känsla. Så stort, brett och öppet. Stora fartyg (dock lagom få så vi kunde hålla koll på alla) och en bred flod som strömmade ut mot havet.

Fyren vid slussarna i Brunsbüttel.

Cuxhaven

Vi fick dessutom riktigt fin segling. Blåste 6-7 m/s på kryss/halvvind.

Med en dryg knops medström så fick vi fin fart upp mot Cuxhaven som var vårt mål för natten.

Cuxhaven i solnedgång

Lite intressant dock att gå in mot en hyfsat smal öppning in mot gästhamnen när strömmen drar en förbi i två knop. Gick dock fint in. Klurigare var att förtöja eftersom det trots att vattnet såg platt ut var riktigt strömt inne i hamnbassängen. På tredje försöket och med hjälp av ett par unga, starka, tyska killar så kom vi på plats på den plats som reserverats åt oss.

Väl förtöjda så hälsade vi på de andra två svenskbåtarna som vi mötte upp här i Cuxhaven, båtarna Navillus och Pegasus. Vi har alla planen att fortsätta till den ostfrisiska ön Norderney då vi fått sova en natt. Norderney kommer ni få läsa mer om i nästa inlägg.

Först gällde det dock att ta en tur upp till hamnkontoret för att hitta betalautomaten. Där fick vi lära oss ett par nya tyska ord:
– Einrumpfboot
– Mehrrumpfboot
Trodde vi var en flerskrovsbåt, men vi är tydligen en båt med mer än en rumpa 😀