Gran Canaria

Vi fick ett dygns riktigt fin segling ner till Pasito Blanco på södra sidan av Gran Canaria.

Vi ankrade ett par nätter utanför marinan och tog det bara lugnt ombord. En liten promenad omkring marinan blev det dock. De gillade fina gröna palmer här.

Jag var förkyld och Linus frös men Ellen och Gulan snorklade en del och fick se både rocka, krabba och sjöborre.

Vi parkerade sen inne i marinan ett par nätter då vi samtidigt passade på att hyra bil och åka runt på denna ö. Första dagen körde vi upp till Las Palmas för att få träffa vännerna på S/Y Felicia igen innan de åker iväg med ARC:en. Det blev en mysig lunch ombord på Felicia och sen gick vi och barnen till stranden så de fick möjlighet att leka medan Tobbe och Jenny kunde fixa lite med båten.

På vägen tillbaka till vår marina så blev det ett besök på Ikea där vi även åt middag. Köttbullar! Lingonsylt! Det var länge sen. Mums.

Dagen därpå så tog vi kustvägen upp till Puerto Mogán för att se om vi kunde hälsa på familjen på S/Y Nadine och även se om vi kunde ligga i den marinan en dag. På vägen dit såg vi även lämningar från de indianer som bodde på Gran Canaria innan spanjorerna kom hit.

Vi hittade Nadine och det visade sig att det skulle gå ut och ankra utanför marinan så vi bestämde att även vi skulle gå dit och ankra så vi fick tillfälle att träffas dagen därpå.

Efter en lunch i Puerto Mogán så beslöt vi oss för att ta vägen över bergen tillbaka för att få se även den delen av Gran Canaria. Verkligen hissnande! Smala och krokiga serpentinvägar som bara blev smalare, men vilka fantastiska utsikter vi fick se.

Väl över sista berget så poppar det upp en liten butik bredvid vägen. Bara för att det var kul så köpte vi en honungsrom så vi kan jämföra med det vi hittar i Karibien. Vi köpte även supergoda små lokalodlade mandariner. Mums! Vi borde ha köpt många många fler bara.

Strax därefter stannade vi till vid en liten insjö som låg uppe i bergen. Vi vuxna var inte så badsugna, men barnen tog sig ett dopp i sötvatten för första gången på länge.

På väg ner för bergen så såg Linus en person som gick på slackline högt högt upp över marken. Hon såg att vi stannade till med bilen för att titta så vi fick möjlighet att vinka till henne.

Det var även dags att hitta lite middag så maken passade på att Googla då vi hade lite täckning. Han hittade en restaurang, El Alpendre, som fått bra recensioner på tripadvisor så vi körde det eftersom det var nästintill på vägen. Den låg strax utanför byn Santa Lucia. Har ni vägarna förbi så kan vi varmt rekommendera den. Supergod mat och härligt genuint och hemtrevligt där maten lagas över öppen eld.

Morgonen därpå så puttrade vi bort till Puerto Mogan för att ankra. Tyvärr fanns det inte plats precis bredvid S/Y Nadine så vi fick ankra en bit bort, men det funkade det med.

Dagen innan så hade maken fått kontakt med en av sina kollegor som visade sig vara på semester just i Puerto Mogan. Vi bjöd därför ombord dem för en fika på båten. Tyvärr så var det just denna dag ganska blåsigt och det gungade en hel del i ankarviken. Så vi bjöd mest på lite bad och mycket sjösjuka. Kändes skönt att få höra att alla mådde bättre då de kommit tillbaka och fått vara på landbacken en stund.

På kvällen så fick vi istället ombord besättningen från S/Y Nadine vilket resulterade i vattenkrig och väldigt glada barn. Det blev en mysig middag tillsammans och barnen tittade på film medan vi vuxna fick sitta och snacka i sittbrunnen i lugn och ro. Tyvärr så fastnade inget av det på bild.

Imorgon drar vi till San Miguel på Teneriffa för att först båtfixa ett par dagar och sen äntligen få besök av barnens mormor och morfar.