Cascais, Seixal och Lissabon

Vi fick en fin dag till sjöss ner till Cascais även om det mestadels var ont om vind och maskingång. Runt sista ”hörnet” så blev det dock segla av eftersom det var en accelerationszon där så då gick det i 8,5 knop.

Väl framme i Cascais så kunde vi inte ligga i vanliga ankringsområdet eftersom det dagen efter skulle vara en simtävling där så vi hamnade ganska långt bort från marinan och stan. Simtävlingen visade sig sen vara Ironman Portugal så det var fullt med folk inne i stan.

Vi körde en del skola ombord på förmiddagen men tog på eftermiddagen jollen in till marinan där vi kunde lägga jollen på tankbryggan. Det var massor med folk inne i stan men samtidigt lite kul med allt jippo kring Ironman. Trots att det var varmt så cyklade vi dock alla på en motionscykel och fick varsitt glas med färskpressad apelsinjuice. Mums!

Dagen efter så blev det ytterligare lite skola och sen en tur in till Cascais. Denna gång fick vi sällskap av S/Y Felicia på vår upptäcksfärd. Det blev en promenad genom Marechal Carmona Park. En mysig park med mycket fåglar, bl.a. påfåglar att titta på.

Dagens höjdpunkt blev dock middagen från den indiska restaurangen Masala. Klockan hann bli ganska mycket så istället för att äta på restaurangen så tog vi med take away. Det hade hunnit bli mörkt då vi kom ner till jollen vid tankbryggan och dessutom hade det (i vanlig ordning) börjat blåsa upp under kvällen. Det blev en rejält blöt jolletur i motvind och en hel del sjö. Snacka om att det var skönt att få på sig torra kläder och sen kunna plocka fram en färdiglagad middag.

Dagen efter så lättade vi och gick in mot Seixal. Så här i retrospektiv så ska man lyssna på de tips man får. In till Lissabon så behöver man ta hänsyn till tidvattenströmmarna annars så går det lååångsamt… Blev extra segt och långsamt då vi dessutom hade motvind. Det var dock kul att få se Lissabon från vattnet plus att vi hade turen att möta örlogsflottans skolfartyg Sagres.

Väl förtöjda på boj så åkte vi in och tittade på byn. Det blev en god eftermiddagssangria följt av en portugisisk middag på restaurang Central tillsammans med Felicias besättning. Inget speciellt, men vardaglig god mat.

Dagen efter så tog vi färjan in för att göra Lissabon. Förmiddagen blev ganska seg då vi mest gick runt och letade efter en hållplats till spårvagn nr 28. När vi väl hittade en så var det massor med folk där och proppfulla spårvagnar bara åkte förbi.

Vi beslöt oss därför för att börja med lunch. Till familjens stora lycka så låg det en sushirestaurang precis i närheten av hållplatsen. Mums!

Med lite mat i magen så gick vi tillbaka till spårvagnshållplatsen som nu var tom så vi fick sittplats på den första spårvagnen som kom. Det blev en riktigt mysig spårvagnstur på smala gator där vi ibland fick stanna till och vänta på mötande spårvagnar eftersom det på flera ställen bara var enkelspår.

Vi promenerade sen tillbaka ner mot stationen för att ta oss mot Belem. På vägen så gick vi förbi en matmarknad där vi köpte en stor fruktsmoothie. Smaskens i värmen.

Vi gjorde sen missen att ta spårvagnen bort mot Belem. Fullt och varmt och långsamt. Vi blev dessutom avkastade vid spårvagnsgaraget med enbart en förklaring på portugisiska. Vi lyckades dock hitta en buss som tog oss sista biten.

Väl där så hamnade vi precis vid en parad med ett hundratal hästar inklusive en ridande musikkår. Riktigt häftigt. Visade sig att detta var ”Delivery of the credentials” inför Portugals nationaldag (Republic Day).

På slutet kom en gatsopningsmaskin som vi först tyckte synd om, att han hade hamnat bakom paraden och behövde köra långsamt istället för att snabbt göra sitt jobb. Sen insåg vi att hans jobb var att köra bakom paraden och plocka upp eventuella lämningar 🙂

När paraden passerat så promenerade vi bort till monumentet över upptäckare, Padrão dos Descobrimentos. Lisa och barnen tog hissen upp till taket för att titta på utsikten. Fin utsikt men inte alls lika häftigt som från basilikan Santa Luzia i Viana do Castelo.

Väl tillbaka till Seixal så åt vi middag på båten, men hängde under kvällen ombord på S/Y Felicia så barnen fick ha en sista filmkväll tillsammans. Efter denna kväll så skiljs våra vägar åt för ett tag. Barnen passade även på att sova över hos varandra så lyckan var stor.

Förmiddagen innan vi lättade så hade vi förmånen att få låna alla barn en stund och Hulda lärde Ellen hur man programmerar i Scratch så nu har vi ytterligare projekt att sysselsätta barnen med.