Gijon till La Coruña

Överfarten över Biscaya gick som sagt bra, men det var ändå skönt att komma fram. Vi blev väl mottagna av S/Y Felicia som kom fram ett par timmar före oss. Väl förtöjda så gick vi ut på stan för att försöka hitta lite tapas till middag, vilket visade sig lättare sagt än gjort. Först hamnade vi dock i en ciderfestival eller kanske snarare en äppelfestival med många små stånd med äppelrelaterade produkter. Festivalen till ära så var delar av staden utsmyckad

Sen hittade vi många smårestauranger, men de flesta mer som barer och ingen med tapas. Vi hamnade till slut på en liten restaurang där det fanns stora tapasliknande rätter som vi kunde dela på. Gott men det blev sent. Vi var tillbaka på båten omkring midnatt.

Efter lite sovmorgon dagen därpå så var det dags för att upptäcka en liten del av Gijon. Det blev lite geocaching i gamla stan för att få barnen att promenera.
  

Sen en lugn eftermiddag på stranden.
 

Efter ett par nätter i Gijon så körde vi vidare mot Cudillero. Alldeles för lite vind så det blev motorgång hela vägen. Cudillero visade sig vara en väldigt liten hamn, men vi fick plats. Tog jollen in till stan för att slippa promenera runt hela hamnbassängen.

Cudillero var en mysig liten stad som verkligen låg och gömde sig i en klippskreva.
    
 

Här låg vi kvar en extra dag så vi hann pyssla på båten. Vi kontrollerade SSB-antenn, bytte storfall och monterade en long range wifi-antenn. Blev även en mysig middag ombord tillsammans med S/Y Felicia.

Lite vind även nästkommande dag så blev motorgång även till Ria de Ribadero. Här blev seglingens första ankarplats. Vi råkade åka in till stan på en . söndag så var svårt att handla mat, men fick se en mysig stad byggd på en kulle i alla fall.

Blev ett par nätter även här så vi kunde ta en slappardag och även åka in till stranden så barnen fick bada. Här hade de en lustig hinderbana ute i vattnet som tjejerna var ute och lekte på.

Bristen på vind fortsatte så det blev motorgång även till nästa hamn som var Viveiro. Första kvällen tog vi en tur till turistinformationen samt till en supermerkado för att handla middag och spana in vad som fanns.

Dagen därpå så fick vi hjälp av hamnen att hyra en bil från ett närliggande samhälle. Sen gjorde vi en utflykt till norra Europas största eukalyptusskog samt till vattenfallen i Pozo de Ferida.

Eukalyptusskogen var riktigt mysig och det rann självklart en liten flod/ria genom den. Luktade riktigt gott. Beskrivs bäst med ett par bilder även om man tyvärr inte kan fotografera lukter.

Vi trodde ett par gånger att vi åkt vilse på väg till Pozo de Ferida, men efter en hel del snirklande vägar så kom vi fram. Supermysigt även här. Vattenfallet hade en fallhöjd på ca 30 m och vi passade på att bada i den lilla bassängen nedanför. Svalt men skönt med sötvatten.
  

På kvällen gick vi ut från marinan och la oss på svaj precis utanför stadens strand. Här låg vi en dag och hade skola ombord och pysslade på båten. Försöker få klart projektet med att sy en dodger/sprayhood. Vi har fortsatt sällskap av S/Y Felicia så även här åt vi middag tillsammans ombord.

Efter Viveiro så blev nästa vik Cedeira. Fortsatt lätta vindar så bara motorgång, men med ironin att det blåste jättefina seglingsvindar inne i ankarviken… Vi var dock förvarnade om att det kunde vara blåsigt i denna vik.

Första dagen tog vi oss inte ens från båten. Vi sydde mer och maken försökte få liv i spolvattenpumpen till ankaret. Även denna kväll blev det middag med S/Y Felicia som varit på utflykt till stranden i nästa vik och prövat på surfning.

Andra dagen fortsatte vi att sy samt även borra hål i taket för att kunna sätta dit listen till dodgern. På eftermiddagen tog vi oss dock in till stranden så barnen fick bada även om det mest blev samla och leka med tång plus att vi fick titta närmare på en lite krabat till krabba. Vi passade också på att äta lyxglass precis bredvid stranden.

Sen fick vi äntligen segla! Först tveksamma vindar men de ökade strax på så vi fick jättefin undanvindssegling där vi kunde vädra vårt parasail. Härligt! Vinden räckte inte riktigt hela vägen fram till La Coruña, men nästan.

Väl framme i La Coruña var det dags för lite underhåll. Här kunde vi göra oss av med spillolja så det blev oljebyte i båda motorerna samt i watermakern.

Vi lyckades även få två gasolflaskor fyllda så nu har vi gott om gasol och kan laga mat och baka bäst vi vill. På kvällen blev det äntligen riktiga tapas. Detta på restaurangen med det passande namnet La Gula 🙂

Pga nu kraftiga vindar så valde vi att ligga kvar en dag till. Den spenderades med skola ombord på förmiddagen och sen en promenad till Torre de Hercules som är en stor känd fyr. I väntan på vår tur att gå in så hann vi med ett bad på en strand precis nedanför fyren. Tyvärr blåste det för mycket så man fick inte gå upp till och ut på balkongen så vi kom bara upp 199 av de 234 trappstegen.

 

 

Den första fyrlanterninen! I denna eldade man med olivolja.

 

Efter ytterligare promenad genom staden i jakt på ett postkontor så blev vi även denna kväll mätta på tapasliknande mat. Känns lite konstigt att promenera tillbaka genom staden strax före midnatt tillsammans med glada barn som inte gnäller. Härlig omväxling och en stad som var riktigt fin om natten.

Eftersom vi bara tänkte gå ut till en närliggande ankarvik så passade vi på att ta en tur till in till stan på förmiddagen. Denna gång besökte vi slottet Castillo de San Anton som varit både fort, karantän för sjuka sjömän samt fängelse.

Vi var även inne i stadens katolska kyrka bredvid Plaza Maria Pita. Riktigt fin kyrka och ett bra exempel på en katolsk kyrka som fick befästa barnens kunskaper efter senaste dagarnas religionslektioner.

På vägen passerade vi också ett torg med flera seriefigurer tecknade på markstenen. Fint och lite roligt.

På kvällen i ankarviken fick vi denna fina bild på S/Y Felicia då den galiciska dimman hade rullat in i bakgrunden.

Nu ska vi fortsätta söderut mot fler rior och förhoppningsvis även öarna strax utanför kusten som är nationalparker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *