Las Palmas

Vi hade planerat att segla norrut längs Teneriffas kust och sen ankra en natt strax söder om norra udden. När vi stack ut så hade vi jättefina vindar så vi bestämde oss för att segla direkt tvärs över till norra Gran Canaria.

I efterhand så insåg vi att talesättet “Make a plan. Stick to the plan” ibland faktiskt är bra även om man ska kunna vara flexibel också. Vi glömde lite bort anledningen till varför vi tänkte ankra en natt söder om Teneriffas norra udde, nämligen det nordliga svallet som gjorde det omöjligt att hitta en ankringsplats på norra sidan av Gran Canaria.

Efter att ha gått in vid ett par ankringsställen och upplevt vad “not tenuous” i guideböckerna innebar då stora vågor rullade in i vikarna i verkligen innebar så beslöt vi oss för att gå direkt in i Las Palmas trots att det skulle hinna bli mörkt. Fördelen med att komma efter mökrets inbrott var att då har marinan stängt för dagen så då borde incheckningsbryggan vara ledig om man inte kommer allt för sent. Det var i alla fall vår plan. Sen fick vi ta dagen efter som den kommer. Marinan hade sagt att de inte hade någon plats alls pga alla båtar som ska segla ARC (Atlantic Rally for Cruisers), men då hade vi som back up att bara ankra utanför. Dock mycket enklare att ankra i dagsljus än kolmörker, men det fick bli morgondagens problem.

Morgonen därpå gick vi upp till hamnkontoret då de öppnade. Mycket riktigt så blev vi nekade plats men fick betala en liten avgift för tre nätter till ankars. Efter det kunde vi få komma in i marinan eftersom ARC då avseglat. På bryggan på väg tillbaka till båten så möter vi en av de som jobbar i marinan med att fördela platser. Han ber oss avvakta en kvart för han tror han har en plats åt oss trots allt.

Medan vi väntar så kör sjöräddningen en uppvisning med helikopter och ytbärgare så den tittade familjen på medan jag väntade på båten.

Familjen mötte hamnkillen som sa att det fanns en plats till oss bara vi avvaktade en timme. Yay! Vi förtöjde om, men hamnkillen såg lite fundersam ut. Vi var smalare än han trott så det blev en halv plats över. Aj, aj, det skulle inte hamnkontoret gilla… Gulan sa att det inte spelar oss någon roll vilken plats vi får utan att vi även kan ligga i den södra hamnbassängen, Marina Vela Latina. Då sken han upp och vi förtöjde om. Lite längre bort från restauranger och butiker, men med fräschare toaletter/duschar så det blir bara bra. Dessutom samma hamnbassäng som Aurora låg i då Gulan var gast och seglade över Atlanten förra gången. Flashback för både honom och vår gast Sofie (Auroras ena ägare) som kommer om några dagar.

Det roliga var att Felicia sett oss komma in kvällen innan så när vi var väl omförtöjda så blev vi till kvällen inbjudna till Felicia på Jennys födelsedagsbubbel och filmkväll för barnen.

Dagen därpå så pysslade vi på båten större delen av dagen. Vi fick också ombord en riggare från Alisios sailing som bekräftade att de kan hjälpa oss med vårt riggjobb dagen efter att ARC har lättat. Toppen! Nu ska vi bara försöka lokalisera och få tag på de två spanners/vantskruvar som Tomas riggaren beställt till Teneriffa…

På kvällen så kom barnen på Felicia till oss på middag, filmkväll och övernattning. Gissa om vi hade fyra glada barn ombord. Jag tror det var tre ganska glada vuxna ombord på Felicia också som fick en barnfri kväll till att bara göra båten i ordning för avfärd.

Dagen efter så hyrde vi en bil och drog bl.a. till Decathlon för att handla lite nya skor och en ny skaljacka till Ellen. De där barnen bara växer… Ja, jag vet att vi kommer till varmare breddgrader, men några bra fotdon för längre utflykter och något hyfsat regntätt då det kommer en skur misstänker jag ändå kommer att behövas. Lisa hann även med en tur till Ikea på kvällen för att fixa lite inredning inför att Linus ska sova i Ellens hytt under tiden då vi har Sofie ombord. Vi hade sen tidigare ett litet lektält, men en madrass behövdes också för att göra det sovbart i tältet.

På söndagen var det dags att vinka av Felicia och övriga som ska segla ARC från Las Palmas till St Lucia. Barnen fick pröva att tuta i Jennys trumpet. De fick ljud men det var bara Jenny som kunde spela olika melodier 🙂

På kvällen tog vi sen glatt emot vår gast Sofie och hennes man Jakob som ska hjälpa oss att komma i ordning och iväg. Det blev en riktig mysmiddag på restaurang som start.

Nu börjar vårt jobb med att bli klara. Till att börja med så planerades det meny.

Medan Gulan hängde på båten med riggarna som bytte våra diamantstag (wow wad det gick snabbt och smidigt, ner med ett, tillverka en ny kopia, upp med det nya och sen upprepa) så åkte vi andra och åt lunch på Ikea följt av shopping av torrvaror vilka sen rengjordes för att slippa få ombord kackerlackor. Även onödiga papperskartonger kastades bort.

För att barnen skulle få något kul under dessa dagar så åkte Jakob och Gulan med dem till vattenland efter det att de fyllt vår tomma gasolflaska.

Vi jagade även våra vantskruvar som inte kommit efter en vecka trots expresstransport. Gulan ringde och pratade med transportfirman som meddelade att de saknade ett par papper. Efter ett par samtal till firman som vår riggare beställt dem ifrån så lyckades de få ordning på papprena och vantskruvarna kom iväg från Frankrike.

Vi hade dock bett att få veta direkt när de var framme på Teneriffa så vi kunde åka om hämta dem. Den firman hade dock förstått att det var Alisios som skulle montera så han hade packat ner prylarna i en transport som skulle till dem. Det funkade ju visserligen och vi slapp åka och hämta, men chefen på Alisios blev inte direkt nöjd när det dök upp saker han inte beställt, men suckade mest när han fick höra historien.

Vi kompletteringshandlade, satte upp fler fruktnät, stuvade och monterade hjul på jollen så den förhoppningsvis blir lättare att dra upp på land.

Ankarkättingen målades och fick lite tydligare uppmärkning med buntband.

Vi mekade även med värmaren, nej vi kommer nog inte frysa, men det kan vara skönt att ibland kunna torka ut fukt. Dels så monterade vi bort utloppet för avgasröret eftersom den läckt in vatten under större delen av seglingen. När det väl var borta så insåg vi att den nog läckt ända sen installationen då båten byggdes. Mellan den yttre och inre plasten ser det ut som jord, det har tidigare varit balsaträ, men av att ha varit fuktigt så har det tokruttnat. Nu blev det en temporär lagning så vi inte får in mer fukt i skrovet eller vatten i maskinrummet, men vi kommer behöva att göra en mer ordentlig lagning när vi kommer hem.

Jakob var nere och kröp i maskinrummet och bollade idéer kring hur vi ska få igång värmareväxlaren som vi trir att har stopp i. Vi lyckades skölja igenom den genom att koppla ur värmeväxlaren och sen koppla in en vattenslang från bryggan och spola ur den. Det kom ur en del grus… Efter en urspolning och lite förändring på ett par ballofixer så fick vi faktiskt igång den 🙂

På torsdagskvällen så har de Tapas night inne i de äldre stadsdelarna i Las Palmas. Så vi åkte dit för att få några sista spanska tapas. På väg dit så passerade vi en julkonsert. Kändes lite konstigt med julbelysning och julmysik i värmen, men lite stämningsfullt var det.

Första stället vi gick till visade sig inte ingå i tapaskvällen, men vi passade på att äta ett par toast. De hade dock lite att jobba på avseende presentation. Jag fotade bara den som var toast med paté, men den med marmelad kom ut som en rostad macka med smör på och ett litet marmeladpaket vi sidan av så man fick bre själv. De var visserligen goda, men det kändes lite som ett kulinariskt bottennapp 🙂

Sen kom vi ner till rätt område där det även var en hel del mer folk. Konceptet för tapaskvällarna är att man betalar 2-3 € per tapas och sen finns det billig öl att köpa till. Riktigt kul att gå från ställe till ställe och prova olika saker. Fick dock bara på bild när det åts miniburgare. De riktiga höjdarna var köttfärstoast med stekt vaktelägg och toast med avocadoröra, men de försvann så fort så de hann jag inte fota.

På fredagen när vantskruvarna äntligen kommit så monterades de snabbt och smidigt av Alisios riggare.

Samtidigt så gick Sofie, Jakob och jag in till Hiperdino för att handla färskvaror. Ytterligare att stuva, men nu är både kyl och fruktnät fulla och redo för avfärd imorgon.

På kvällen blev det avskedsmiddag på restaurang. Riktigt god mat, men lite störande med en firmafest inkl. megafon vid bordet bredvid…

Sen var det helt plötsligt dags att lätta… På med fina båttröjorna för en avskedsbild.

Vi gick sen in till marinan för att tanka. Där var det dock knökfullt… Två jättekatamaraner som skulle tanka en skuta som skulle tankas med tankbil som de väntade på, sen kanske det skulle finnas plats för oss när de gått… Hmm… Så länge vill vi inte vänta. Efter ett överslag kring hur mycket diesel vi behövde (typ 60 liter) så beslöt vi oss för att fylla båtens tankar från dunkar. Vi skulle ändå fylla upp dunkarna så det blev bara ett par promenader extra längs brygga. Tog en timme, men sen var vi klara för avfärd.

Känns jättekonstigt, men helt naturligt på en och samma gång. Allt har bara rullat på med förberedelserna och jag är inte alls nervös.

Det enda som egentligen strulat är att vi inte fått igång SSB-radion. Vi hade en radiokunnig ombord och det verkar som vi saknar en del mellan antenn och antennatuner, men den får vi inte på plats nu. Så den får vi klara oss utan. Vi har även haft lite strul med aktivieringen av satellittelefonens abonnemang, men det hoppas vi löser sig inom ett par dygn. Tills vidare har vi vår Garmin Inreach för kommunikation.

Vi vinkade till Jakob på piren mot Las Palmas marina och sen var det vi, båten och havet.