Tyskland

Pga det skulle komma kraftiga vindar så valde vi att ta ett och ett halvt dygn till sjöss där vi seglade förbi alla de frisiska öarna och tog oss hela vägen till Kielkanalen på en gång. Vi stack iväg hyfsat tidig morgon för att komma till Brunsbüttel i lagom tid samt tima vädret så vi skulle slippa ökande vindar.

Vi fick dock motström första tre timmarna på väg ut genom “wasteland/lowland” vilket gjorde att vi missade en hel del av medströmmen när vi väl kom ut på havet och satte kurs österut.

Sjömärkena får både kölvatten…
…och bogsvall i de starka tidvattenströmmarna.

Större delen av vägen var det riktigt tråkigt väder, svaga vindar, disigt och bitvis rejäla regnskurar. Dock skönt att komma in i Kielkanalen, eller Noord Ostsee Kanal som den egentligen heter innan en kuling drog förbi också.

Vi och tre trimaraner slussar samtidigt i Brunsbüttel. Hejdå Nordsjön.

Vi slussade in strax efter lunch och valde att gå halva kanalen för att övernatta vid bryggorna vid slussen vid Gieselau. Ett riktigt mysigt ställe att ligga på över natten även om de närliggande träden skräpade ner rejält på däck. Jag tog en kort promenad och vi var verkligen mitt ute på landsbygden.

Slussen in till Gieselaukanalen
Förhållandevis gott om förtöjningsplatser vid slussen. Här är det tillåtet att övernatta.

Dagen därpå så fortsatte vi andra halvan av kanalen. För första gången så fick vi vara med om att ett trafikljus visade tre röda lampor, vilket innebär att även fritidsbåtar behöver stanna till och vänta in ett stort fartyg. Inte så kul att tvingas vänta 45 minuter, men ganska skönt att slippa möta det 30 meter breda kryssningsfartyget där det var som smalast.

Ibland blir det trångt i kanalen. Detta fartyg var ca 30 m brett.

Efter en sista slussning så var vi sen tillbaka i Östersjön. Kändes lite konstigt faktiskt. Nu börjar vi verkligen närma oss.

Slussporten stängs mot kanalen.

Hej igen Östersjön!

Vi gick bara en väldigt kort bit i Östersjön, upp till Laboe. De hade anvisat oss en plats, men den var upptagen av ett par enkelskrovare. Vi lyckades dock hitta en annan plats, bakom en stor motorbåt som turligtvis inte skulle iväg på ett par dagar så vi kunde ligga där.

Måndag förmiddag spenderades med att ta en hyfsat lång promenad till ett par mataffärer. Efter en vecka sen senaste besöket i mataffär så började vi få lite ont om färskvaror. Handlingen tog längre tid än planerat så vi valde att ligga kvar en dag extra trots att vi egentligen inte tänkt det. Dock väldigt skönt att kunna ta det lite lugnt även om det lugna innebar att köra en tvättmaskin extra samt att efter en koll av oljorna även byta oljan i ena drevet.

På kvällen så tog vi oss en promenad. Blev hela vägen bort till U995 som är enda kvarvarande ubåten av den typen från andra världskriget. Vi gick aldrig in och tittade utan tog bara en titt utifrån. Var lite mysigt att gå längs strandpromenaden även om vi alla började bli hungriga.

U995
Minnesmonument över förlorade under WWI och WWII
Den iordninggjorda och städade SPA-stranden som man får betala 2,5€ för att vara på en dag.
Gratisstranden och en drös kitesurfare

Middagen blev på ett “hål i väggen” där de serverade både pizza samt det mesta man kan ha pommes till. Eftersom vi var i tyskland så blev det schnitzel för ett par av oss samt pommes som var riktigt riktigt goda. Länge sen vi fick pommes som var ordenligt friterade och inte bara uppvärmda.

Kvällen innebar även ett oplanerat oljebyte i ena drevet eftersom oljan hade börjat ändra färg och bli disig. Skönt dock att kunna gå och ta en lyxig dusch och bli riktigt ren efteråt.

Tisdag morgon så passade vi på att tanka i fiskehamnen, allt kanalkörande har trots allt förbrukat en del bränsle… Sen styrde vi kosan mot Christiansø. Får se om vindar och beläggning i hamnen gör att vi kan komma dit eller inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *