Guadeloupe och Ilet de Saintes

Det var en härligt kort segling från Dominika upp till Ilet de Saintes som är en ögrupp som tillhör Guadeloupe. Vi hade läst i guideböckerna om att det var huggsexa för att få tag på en boj och det stämde verkligen. Vi hade turen att få en boj, men Felicia fick åka bort en bit och ankra.

Eftermiddagen spenderades med att bada, bada och bada från båten. Framemot kvällen så gick vi in till den lilla staden på huvudön Terre-de-Haut, dels för att klarera in och dels för att se vad som fanns här. Ett riktigt mysigt litet samhälle.

Dagen efter så promenerade vi upp till Fort Napoleon. Inte så jättelång promenad, men bara uppför, uppför och uppför i värmen så det var skönt att komma upp till skuggan. Fortet var väl bevarat och innehöll en utställning om Ilet de Saintes historia. Jag tyckte dock det var roligast att gå runt och titta på miljön.

En av invånarna på fortet

Efter en picniclunch utanför fortet så promenerade vi över till andra sidan av ön för att förhoppningsvis bada vid en av öns finaste stränder, Baie de Pompierre. På vägen dit så passerade vi deras idrottsplats som var full av naturliga gräsklippare.

Väl framme vid stranden så var det inte ens nästan badbart pga hela stranden var fylld av illaluktande saragassotång.

Man kunde dock promenera längs klippstranden så man kom till en mindre sandstrand en bit bort. Så det blev bad där istället. Barnen passade på att gå och simma över till en närliggande ö och sen även promenera upp på toppen och titta på utsikten.

Vi tog en annan väg tillbaka och hamnade på en lekplats som barnen verkligen utnyttjade till max. Härligt att se.

Efter att vi fyllt på våra väskor med lite färskvaror så åkte vi tillbaka till båtarna och åt middag. För att morgonen efter segla upp till Malendure på huvudön Guadeloupe. Malendure ligger precis innanför Pigeon Island som i sig tillhör Costeaus National Park som är känd för sin fina dykning och snorkling. Hela Guadeloupe är en väldigt fin grön ö.

Vi låg flera dagar utanför Malendure och bara njöt av livet. Vi hyrde även bil tillsammans med S/Y Felicia så vi fick möjlighet att åka runt och utforska ön.

Vi hann dock med en del skola också. Under denna vecka så fokuserade vi på NO och hur olika lösningar fungerade. Riktigt kul att labba med barnen.

Olika blandningar som skulle försöka separeras
Hur bra löser sig olika saker?
Lösningar som filtrerats

En av dagarna åkte vi upp till Point a Pitre. Största anledningen var att vi behövde ett nytt startbatteri så vi behövde upp till marinbutikerna där. När vi ändå var i krokarna så besökte vi museumet ACT som är ett museum som berättar hela slaveriets historia. Väldigt intressant och bra interaktivt upplägg. Tyvärr så fick man inte fotografera något så vi får bära med oss de minnena i huvudet. Vi tog dock en bild utifrån på museumets häftiga arkitektur.

En av de andra dagarna så åkte vi ner till södra delen av ön, till Basse Terre. Där besökte vi Fort Louis Delgres. Ett fort som omväxlande har varit franskt respektive engelskt i flera omgångar och också bytt namn hela tiden. För ett tiotal år sedan bytte man till nuvarande namn för att hedra minnet av Loius Delgres som starkt bidrog till slaveriets avskaffande. Det var ett väldigt väl bevarat fort. Här har man även den mätutrustning som övervakar öns vulkans seismiska aktivitet och under vulkanens förra utbrott så var det här man hade övervakningscentrumet.

Fortets huvudentré

Minnesmonument över Louis Delgres (inne på fortets område)

På vägen tillbaka upp till Malendure så passerade vi öns värmekraftverk som drivs av jordvärme. Coolt!

Vi passade även på att stanna till vid ett kaffe- och chokladmuseum. Tyvärr var precis all information på franska, men vi kunde lista ut en del av tillverkningsprocessen i alla fall.

De har fortfarande ett kafferosteri och kvarn här så de säljer sitt eget kaffe även om de inte längre odlar och torkar bönorna här.

Sen fick vi skynda oss tillbaka till båten för att hinna till Esters 9-årskalas ombord på Felicia. Tyvärr hade ankarlinan till jollen fastnat under en sten så jag var tvungen att bada innan vi kunde åka tillbaka.

De andra vuxna (som får) har även passat på att dyka en del. Vi har inte så mycket bilder därifrån men jag hittade en i alla fall.

Som avslutning på vår vistelse på Guadeloupe så gjorde vi en utflykt tillsammans med Felicias besättning. Vi beökte dels Guadeloupe zoo som ligger väldigt mysigt mitt inne i regnskogen. De hade även en höghöjdsbana så man kunde promenera runt bland trädtopparna och titta ner på några av djuren.

Tvättbjörnar!!!
Tucanfågel
Mungo
En cooling till ödla
Härligt färglada papegojor
Scarabe – ca 15 cm lång!

Djurparken och dess höghöjdsbana låg mitt i regnskogen

Vi åkte även bort till en del av regnskogen som tillhör Guadeloupes nationalpark. Det var en ganska lerig inledning på promenaden men häftigt att gå runt i en regnskog som inte var orkanskadad. De gröna färgerna är helt fantastiska.

Vi gick även bort till ett närliggande litet vattenfall. Själva vattenfallet var inte så spektakulärt (plus att det var typ fullt av turister), men det var mysigt att bada i den närliggande forsen.

Efter en dryg vecka vid Guadeloupe (vi trodde först att vi bara skulle bli här ett par dagar…) så var det dags att åka vidare. För oss blev nästa stopp Montserrat, en ö med en aktiv vulkan.